április 13, 2021

Az éjszakai műszak tönkretesz

Olvasási idő: 4 perc

Mindenki hallotta már panaszkodni a kizárólag hétköznaponként, reggel 8 és délután 4 között dolgozó ismerősét, aki nagyon kimerítő munkát végez és hulla fáradtan érkezik haza minden nap. Egyértelmű, hogy nem kizárólag a kőműves, a festő, a rakodómunkás és az asztalos munkája lehet fárasztó, de tény, hogy össze sem lehet hasonlítani egy szellemi munkás feladatkörével.

Ugyanúgy nem fogható semmi ahhoz, amikor az ember szó szerint éjjel-nappal, látástól vakulásig húzza az igát. Ez utóbbi tényező többek között a gyári munkások és az egészségügyi dolgozók életét keseríti meg. Az orvosokra és az ápolókra gyakran mondják, hogy az ő munkájuk egy hivatás, amit ők választottak, ebből pedig az következik, hogy tisztában is voltak pályaválasztásukkor leendő munkájuk negatív oldalaival is. Ugyanezt egy gyári dolgozóra már nem lehet elmondani, aki lehetőségek vagy magasabb iskolai végzettség hiányában kényszerült erre. Nagy szükség van a munkájukra, de sajnos a “minél kevesebb munkaerővel, a lehető legtöbb hasznot szerezni” elv tönkreteszi az egészségüket.

Az éjszakás és a váltott műszak káros hatásairól olvashattok
Az éjszakai munkavégzés hallatán valószínűleg senkinek sem az egészséges és kiegyensúlyozott életmód jut eszébe először, sokkal inkább a túlhajszoltság, a kimerültség és más hasonlóan “jó dolgok”. Az éjszakai műszak felborítja a cirkadián ritmust, a belső óra egyensúlyát. Ha nem rendszeres az alvás, vagy épp rendszeresen, de nem az éjszakai órákban kerül rá sor, akkor az komoly kockázatot jelent az egészségre nézve.

A belső óra működésében fontos szerepe van a fénynek. Az agyi és testi funkciók is egy megszokott, természetes ritmus szerint működnek, ami alapján egy napon belül változik a testhőmérséklet és bizonyos hormonok szintje is. A melatonin egy olyan hormon, ami minden ember szervezetében termelődik és az alvás irányításáért felelős. Termelődésének megzavarására az éjjeli munkavégzés tökéletesen alkalmas, ami könnyedén vezet alvászavarokhoz, azt pedig hosszútávon nem egyszerű visszazökkenteni a normál kerékvágásba. Ennek számos további következménye lehet.

A rossz alvás gyengíti az immunrendszert és krónikus betegségek kialakulásának kockázatát növeli, például szív- és érrendszeri megbetegedések, cukorbetegség, emésztési zavarok. A WHO szerint a rák kialakulásában is szerepe lehet az éjjeli munkavégzésnek. A váltott műszakban dolgozók között gyakoribb az elhízás is, nők esetében pedig a havi ciklust is befolyásolja. Továbbá szorongás és depresszió is nagyobb eséllyel alakulhat ki.

Kutatások azt igazolják, hogy a nők érzékenyebbek belső órájuk megzavarására, ennek ellenére is mindkét nemre káros hatással van. A nappali alvás nem tudja teljes mértékben helyettesíteni az éjszakai pihenést, mert a fény, a zajok és a melatonin hiánya ezt nem teszik lehetővé.

Aki nem tehet mást
Fontos, hogy megfelelő mennyiségű idő legyen az alvásra. Munkából hazafelé érdemes napszemüveggel védeni a szemet a nappali fényektől, majd hazaérve lehetőség szerint teljesen besötétített szobában aludni és a kinti zajok kizárására törekedni. Segítheti az ellazulást egy forró fürdő, de egy bögre meleg tea is. A cukros édességeket gyümölcsökkel, a koffeintartalmú italokat pedig vízzel érdemes pótolni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük